Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма) |
УРОК 25
Тема. Е. М. Гемінґвей. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів. Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті. Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: аналізувати ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику художнього твору; характеризувати персонажів повісті; обговорити філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; тлумачити поняття «повість-притча», «підтекст твору», висловити судження щодо сенсу людського буття, морального вибору людини; зробити висновки про значення прочитаних творів для духовного зростання особистості. Обладнання: Тексти повісті «Старий і море» Е. М. Гемінґвея, словники літературознавних термінів, ілюстрації до твору. Тип уроку: комбінований …Людина створена не для поразки… Людину можна знищити, а здолати не можна. Е. М. Гемінґвей ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань Бесіда
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку ІV. Мотивація навчання Е. М. Гемінґвея називають героєм кодексу людської гідності. Хоч нічого ні в його зовнішності, ні в поведінці не вказувало на цю значущість. Сучасники згадували про нього як про надзвичайно скромну і просту у спілкуванні людину. Так, один із бійців Дванадцятої бригади, яка воювала за незалежність Іспанії, згадував: «Я був вражений поведінкою Гемінґвея. Вона ніяк не відповідала його статусу вже на той час всесвітньо відомого письменника. Ні в скупих його жестах, ні в стриманому голосі, ні у виразі обличчя не виявлялось…жодних ознак обраності…він був на диво звичайний, прикро простий – був як усі». Такі ж, як і автор – зовні прості, а внутрішньо надзвичайно сильні особистості – були і герої його творів. Мисливці, спортсмени, боксери, солдати – усі вони не скаржаться і не чекають на співчуття, виявляють мужність і уміють постояти за себе, лишаючись при цьому чесними і шляхетними навіть щодо супротивника, дотримуються правил «чесної гри». Гемінґвей досить часто зображав людей в екстремальній ситуації, коли яскраво розкриваються їхні характери, висвічуються найпотаємніші закутки їхніх душ. Про героя, що залишається Людиною в межовій ситуації, йтиметься на сьогоднішньому уроці. V. Опрацювання навчального матеріалу Індивідуальне повідомлення учня. Історія створення повісті «Старий і море». Ще 1936 р. Гемінґвей надрукував у журналі «Есквайр» нарис «На блакитній воді. Гольфстримський лист», де стисло розповів історію про старого і море. Письменник сам дуже любив рибалити, товаришував з кубинськими рибалками, добре знав їхні закони і звичаї. В основу оповіді покладено реальний випадок із життя кубинця, який близько вісімдесяти днів рибалив біля берегів Гавани. Йому пощастило впіймати гігантську рибину, але так і не вдалося доставити її до берега. Здобич розшматували акули. 1950 р. Гемінґвей повернувся до цього сюжету, наситив новими деталями, збагатив глибоким життєвим досвідом. У листі до видавця він писав: «Це проза, над якою я працював усе своє життя, яка має бути легкою, простою і лаконічною і водночас передавати всі зміни видимого світу у сфері людського духу. Це найкраща проза, на яку я тепер здатний». У вересні 1952 р. повість «Старий і море» була опублікована в журналі «Лайф». Успіх цієї публікації був феноменальний: упродовж 48 годин було розпродано 5318655 примірників! Бурхливою була реакція як критиків, так і пересічних читачів, письменнику надсилали щодня сотні листів вдячні прихильники. За повість «Старий і море» Гемінґвей отримав 1952 р. найвищу літературну нагороду США – Пулітцерівську премію, а 1954 р. – Нобелівську премію. Словникова робота Повість – епічний прозовий твір з однолінійним сюжетом, за широтою охоплення явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням. Притча – повчальний алегоричний твір, орієнтований на доведення життєвих цінностей.
Повість-притча – твір, що поєднує в собі ознаки обох жанрів: і повісті, і притчі. Підтекст твору – прихований внутрішній додатковий зміст, що піднімає його на рівень філософських узагальнень. Лейтмотив – провідні образ, настрій, художня деталь, які повторюються у творі і відіграють ключову роль для розкриття задуму письменника. Дослідження тексту художнього твору. Ідейно-художній аналіз – Чи є ознаки дивовижного, надприродного, фантастичного в сюжеті повісті-притчі «Старий і море»? (Ні, сюжет дуже реалістичний. Реалістично виписані і характери персонажів, і пейзажі, і побутовий колорит, і деталі рибальської справи). – Але, не дивлячись на зовнішню простоту, ця історія збагачена глибокими філософськими узагальненнями і символічними деталями, що характеризує особливу творчу манеру Гемінґвея, так званий «принцип айсберга», коли все найважливіше заховане у підтексті. – Які проблеми порушує автор у повісті-притчі «Старий і море»? (Взаємовідносини людини і природи; сенс буття, життя і смерті; співвідношення добра і зла у світі і душі людини; місце людини в суспільстві і Всесвіті; непорозуміння між людьми). У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий рибалка Сантьяго. Він говорить про себе: «Я – незвичайний старий». З’ясуємо, у чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Гемінґвей робить головним героєм повісті стару людину?(В нього є життєвий досвід, мудрість,він ніколи не здається)
– За що любив старого хлопчик Манолін? – Що ж таке природа для старого Сантьяго? Коментар вчителя Мотив єднання людини з природою в повісті пов’язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут все не так просто. Звернемося до ключового епізоду повісті – сутичці старого з рибою. – Що змусило старого на 85-й день знову вийти в море? – Прочитайте, яким виявився марлін . – Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бореться герой – з рибою чи з самим собою? – Завдяки чому старий витримав важке випробування? – Які особисті якості йому допомогли? – Про що він думав? – З ким подумки розмовляв? – Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути? Старий – справжня людина з власним етичним кодексом. У його поразках і перемогах - все його життя і життя людства. «Моральний кодекс» честі Сантьяго включає такі риси… (продовжити речення) (простота і гідність; воля та розум; рух тільки вперед; віра в себе, в людей; спокій та розсудливість; мужність і витримка; гордість; доброта і безмежна любов життя; повага до братів наших менших;уміння бачити і цінувати красу). Символіка твору «Старий і море» – це повість – притча, яка має глибокий філософсько – символічний зміст, у ній автор порушує загальнолюдські проблеми: як треба жити, як бути людиною, ставитися до природи, як знайти свій сенс буття, як сприймати поразки і перемагати. У ній Хемінгуей утверджує високі гуманістичні ідеї, важливі для всього людства за допомогою образів – символів. – Що таке символ? (Символ – знак, який опосередковано виражає сутність певного явища, має філософсько-смислову наповненість, має безліч тлумачень) Спробуємо зрозуміти зміст образів твору. Інтерактивна вправа «Коло думок» (учні пропонують свій варіант трактування символу) Море – життя, стихія. Рибалка – непереможний дух людини. Старий – самотність, але разом з тим мудрість, життєвий досвід, вчитель, той, хто має досвід і може його передати. Риба – мета, удача в житті. Акули – вороги, перешкоди, людське зло: зрада, заздрість, плітки, злість. Хлопчик – юність, надія на єднання поколінь, майбутнє, продовження, учень. Леви – найкраще в житті, символ юності, дитинства, мрія, краса. Самотність старого – відчуження людей XX століття. У житті (Морі) в кожного є своя Риба (мета), яку потрібно досягнути, є свої Акули (вороги, перешкоди), і, слава богу, є свій Хлопчик (надія на майбутнє, на своє продовження), свої Леви («краще всього в моєму житті», символ юності, дитинства того, що допомагає жити). Коментування учнями власних малюнків, визначення їх символічного змісту та ідеї VІ. Підбиття підсумків уроку Узагальнююча бесіда. – Які почуття у вас викликав фінал твору? – Ким, на вашу думку, постає Сантьяго наприкінці твору – переможцем чи переможеним? – Про що це свідчить ? (Це є свідченням того, що Сантьяго оптимістично дивиться на світ, він не втратив не тільки свій сенс буття, а й високі ідеали у своїй душі. Що справжні здобутки особистості – це не зовнішній успіх, а внутрішня перемога над собою). Робота з епіграфом. – Як епіграф збігається з ідеєю твору?(Саме ідея твору звучить в словах старого рибалки Сантьяго: «…Людина створена не для поразки…Людину можна знищити, а здолати не можна». Автор спонукає людину повірити в свої сили). Складання сенкану «Людина»(Метод «Сенкан» див. урок 2) Людина Людина Сильна, мужня. Стійка, вольова. Діє, страждає, прагне. Існує, бореться, любить. Гідно крокує життєвим шляхом. Маленька часточка природи. Борець. Особистість. Учитель. Я вам бажаю жити за девізом Гемінґвея: «Жити і вірити в свої сили, в людину, любити людину – ось що робить людину непереможною»! Пам’ятайте, що в житті не буває безвихідних ситуацій, людина завжди здатна гідно протистояти лихій долі, якщо залишається людиною. Не схиляйтеся перед життєвими труднощами, будьте людьми честі та гідності, котрі спроможні на сміливі вчинки і глибокі почуття. VІІ. Домашнє завдання
| |
Переглядів: 1457 | |
Всього коментарів: 0 | |